Szerződéskötés gombnyomásra

Köszönhetően a vonatkozó közelmúltbeli jogszabályváltozásnak, illetve a pandémiás helyzet okozta impulzusszerű elmozdulásnak a digitális irányok felé, Magyarországon is jelentősen bővül az online személyi kölcsönök piaca. Terjednek azok a szolgáltatások, amelyekkel okostelefonon vagy laptopon keresztül, utazás közben és banki munkaidőn kívül is igényelhetünk személyi kölcsönt. Az elektronikus ügyfél-azonosítás, a digitális szerződéskötés, az elektronikus aláírás, az online számlázás és online fizetés már napi fogyasztói elvárás, ezért a piaci szereplőknek ezekre a megoldásokra készen kell állniuk. Szegfű Lászlóval, az MNB informatika felügyeleti osztály vezetőjével.

Az online ügyfélszerződések esetében milyen technikai, informatikai és információbiztonsági előírásokat kell betartani?

Napjaink rohamos technológiai fejlődése a pénzpiaci szolgáltatások igénybevételére is jelentős hatással van. Az elmúlt időszakban történt jogszabályváltozások jól mutatják azt a jogalkotói szándékot, amely igyekszik a hitelezés és a pénzügyi közvetítőrendszer egyéb szolgáltatásainak igénybevételét és használatát megkönnyíteni. A jogszabályok előírásai támogatják az innovációkat és a technológia-semlegességet, azonban a digitális szolgáltatások más információbiztonsági kockázatokat hordoznak, mint a hagyományos megoldások, ezért a megfelelő kontrollokkal gondoskodni kell arról, hogy az online térben elérhető kényelmi szolgáltatásokat a pénzügyi intézmények az ügyfelek megfelelő tájékoztatása mellett biztonságos technológia alkalmazásával és jogi garanciákkal nyújtsák.

A távoli elérés mennyiben befolyásolja az ügyfél fogyasztóvédelmi lehetőségeit?

A fogyasztóvédelmi előírások az online térben szerződő, illetve a szolgáltatásokat digitálisan igénybe vevő ügyfelek számára is ugyanolyan szigorú garanciákat kell nyújtsanak, mint a hagyományos szolgáltatások esetén, figyelembe véve, hogy a digitális térben más típusú kockázatokkal is számolni kell. Az ügyfelek számára – a szolgáltatásokra vonatkozó tájékoztatás mellett – az elektronikus szerződésre, az adatok kezelésére, és az online tér használatából fakadó kockázatokra vonatkozó tájékoztatást is meg kell tenni. Fontos, hogy a szerződés ügyfélpéldányához az ügyfeleknek hiteles hozzáférést kell biztosítani.

Az online hitelezésben hogyan alkalmazhatók az ügyfelek távoli azonosítására, a pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni jogszabályok szerinti átvilágítására vonatkozó szabályok?

A pénzmosás és terrorizmus finanszírozása elleni jogszabályok egyes pénzügyi szolgáltatások vonatkozásában különféle ügyfél-azonosítási, -átvilágítási és pénzmosási kockázatelemzési feladatokat írnak elő, amelyeket a személyes megjelenésen felül, az online térben ún. auditált elektronikus hírközlő eszköz útján lehet elvégezni. Ennek szabályait, illetve a technológiai megvalósítás korlátait és kockázatait is bemutatja a kurzus, melyet leginkább a hitelintézeti és a FinTech szektor informatikai, jogi, ügyfélszolgálati, pénzmosási, adatbiztonsági, compliance és belső ellenőrzési területeken dolgozó szakembereinek ajánljuk.